Menskopp.nu

En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp

PortalenPortalen  HemHem  GalleriGalleri  Vanliga frågorVanliga frågor  Bli medlemBli medlem  SökSök  Logga in    

Dela | 

Jag är för trång det går inte!

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Svea
Grafik/Layout Nisse

Antal inlägg : 213
Menskopp? : jag har alla tänkbara... ibland föredrar jag en och en annan gång någon annan.
1:a Koppen? : för länge länge sedan redan när de kom ut på marknaden
Registration date : 08-05-20

InläggRubrik: Jag är för trång det går inte!   mån aug 04, 2008 12:32 pm

I de flesta fall handlar det här om att man spänner sig och har för brått!

Vi är byggda för att kunna föda fram barn som vägen uppemot 5 kg så att få in något som är knappt 5 cm i diameter är en baggis!! Inte lätt för en ovan men inte omöjligt!

Inställningen är viktig när man ska börja använda en menskopp! Att man vill att det ska fungera och att man är medveten om det man ska göra och har kunskaperna!

Övning övning och åter övning! Går det inte första gången så kan man vänta någon dag och prova igen! Det finns ingen anlending till att ge upp för en dag så sitter den där som en smäck!

En del mycket unga kan ha problem och -Det går bara inte! säger dom och ger upp Crying or Very sad ! Inte heller här är det något som inte går!! Det handlar i de flesta fall även här om att man inte slappnar av och att man har för dålig koll på anatomin i sin egen kropp!
Idea Att då få tips och råd och handfasta tips om hur man håller koppen och hur man viker den och verkligen få se olika sätt att göra det på ger mer självförtroende och bättre utgångsläge även för en ung tjej!

Vi kan inte vara för trånga!!! Det är en manlig myt som påtvingats oss Suspect Vi är elastiska och följsamma!Väldigt glad
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
Caija
Grundaren ;0)

Antal inlägg : 68
Menskopp? : Lunette
1:a Koppen? : 1998
Registration date : 08-05-23

InläggRubrik: Sv: Jag är för trång det går inte!   mån aug 04, 2008 1:28 pm

Om jag kniper allt jag orkar så får man inte in ett finger, än mindre en menskopp.

När jag är stressad så tenderar jag att omedvetet knipa med muskulaturen i slidan, då har jag mycket nytta av de andningsövnignarna jag lärde mig när jag tränade kampsport. De övnignarna är jättelätta.

Andas in, håll andan några sekunder, andas ut, upprepa detta ett antal gånger och tänk att varje gång man andas ut ska kroppen slappna av en liten bit, eller stor bit åt gången. Syresätter man sin kropp så blir man inte lika spänd heller.

Efter det brukar det gå lätt att sätta in menskoppen, och man får ta den tid det tar att sätta in en menskopp, för till skillnad från en tampong så kan man ta ut och vänta en stund ch sen börja om igen efter att man eventuellt spolat av koppen igen. Men en tampong måste man slänga, samtidigt som varje gång man försöker så torkar man ut slemhinnan...
Användarens profil
Miina
Moderator

Antal inlägg : 158
Menskopp? : Lunette sedan 06-, DivaCup 03-06.
1:a Koppen? : År 2003
Registration date : 08-07-26

InläggRubrik: Sv: Jag är för trång det går inte!   mån aug 04, 2008 2:56 pm

Du kör samma andningsövning som jag när jag får panikångest! Ler Andas in medan jag räknar till tre, håll andan till tre, andas ut till tre och håll andan till tre och börja sedan om. Funkar i alla lägen, precis som du säger!

Återförsäljare och ansvarig för den svenskspråkiga servicen av den finsktillverkade menskoppen Lunette.
Min firma Rena Smörjan.
Användarens profil http://www.renasmorjan.com
Artemis
Nyfiken
Nyfiken

Antal inlägg : 2
Menskopp? : Jag har en...
1:a Koppen? : år 1900
Registration date : 12-06-12

InläggRubrik: Sv: Jag är för trång det går inte!   tis jun 12, 2012 6:10 pm

Jag gjorde så rent spontant att jag började andas ut när jag skulle trycka in koppen... men det var mest eftersom jag har vestibulit, för jag får ont och då är det ännu viktigare att andas och slappna av.. Jag får fortfarande ont men det har blivit bättre när jag har fått ihop tekniken. Förut så använde jag tygbindor och blev för torr och fick ont av det istället och då hade jag ont hela tiden, nu är det nästan bara vid insättningen av koppen. Ta ut koppen går av någon anledning bättre. Jag tror det är för att de sjuka vestibulitnerverna sitter just vid "ingången" och känns mest när man trycker utifrån in...
Hur som helst, jag är jätteglad att jag äntligen vågade prova koppen trots vestibuliten! Jag tror att det kommer att hjälpa ännu mer i längden, nu när slemhinnorna äntligen kommer att få läka ifred utan att torkas ut varje månad... Jätteskönt att ha på mig mina sköna trosor även vid mensen och kunna fortsätta smörja mig som vanligt..
Nu kom jag ifrån ämnet lite men men... hoppas det går bra Ler
Användarens profil
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Jag är för trång det går inte!   

Jag är för trång det går inte!
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Menskopp.nu :: Allmänt om Menskoppar :: Menskopps "Myter"-
Hoppa till: